הטרקטור החשמלי הסדרתי הראשון מגיע מכפר נידח בשוויץ. היכנסו לכל הפרטים, לתמונות ולוידאו

Rigitrac SKE 50

קוראינו הוותיקים אולי יזכרו את השם – Rigitrac – יצרן טרקטורי עילית זעיר משוויץ, המוגדר לא פעם כ'רולס רויס של הטרקטורים'. למי שמתעצל לחזור אל הכתבה הרלוונטית נזכיר בקצרה שהמותג הזעיר ממוקם בכפר ציורי בשוויץ, והא בבעלות ספ קנוסל (Sepp Knüsel) – סוכן אזורי של טרקטורי קררו ומותגים חקלאיים שונים נוספים, והמייצר גם טרקטורים בעבודת יד מוקפדת, באיכות הרכבה, גימור וחומרים חסרת תחרות בעולם זה. קנוסל כלל אינו מתחרה מול יצרניות מוכרות של טרקטורים, מהסיבה הפשוטה שהוא מייצר לפי הזמנה, וקהל הלקוחות שלו די קבוע, ואף צומח באיטיות: רשויות מוניציפליות בשוויץ, אוסטריה, גרמניה וצרפת, כמו גם חקלאים – מאותם האזורים – הנדרשים לטרקטור המסוגל לפעול בתנאי שלג, קרח, עליות, ירידות ושיפועי צד קיצוניים, כפי שסביבה זו מזמנת.

Rigitrac SKE 50

כיום מציעה החברה ארבעה טרקטורים שונים, כולם מתבססים על השלדה הפירקית הייחודית של החברה, הנתפרים לכל לקוח לפי דרישתו ובהתאמה אישית. טווח ההספקים נע בין 68 ל-150 כ"ס.

כבר בתחילת השנה (2019) נחשף כי ב-Rigitrac עובדים על טרקטור חשמלי, עם השקת אב טיפוס פועל ראשון. כפי שהובטח, אכן הייצור הסדרתי החל עוד במהלך שנה זו ועתה מוצע טרקטור חשמלי לכל דורש, ובכך הופך למעשה המותג השוויצרי הזעיר ליצרן הראשון המציע טרקטור חשמלי לציבור החקלאים; נזכיר כי הטרקטור החשמלי של פנד כבר פועל ועובד בתנאי אמת, אבל זאת עדיין במסגרת הליך הבחינה והניסוי, כאשר הייצור הסדרתי מתוכנן להתחיל רק בעוד כשנה.

Rigitrac SKE 50

כמו לוחות הזמנים כך נותר גם המפרט כמובטח: ארבעה מנועים חשמליים – אחד לכל גלגל, המעניקים לכלי התנהגות כשל טרקטור עם גיר רציף – מציעים יחד 50 קילו-ואט הספק, שהם כ-68 כ"ס. די והותר להשיג מהירות נסיעה – מוגבלת מחשב – של 40 קמ"ש. השלדה הייחודית מאפשרת תנועה מעל-מטה של החלק הקדמי והאחורי בנפרד, הודות לחיבור הציר שבין שני חלקי השלדה. בכך מציע הטרקטור (וזה אופייני לכל דגמי המותג) יכולת אחיזה גבוהה בקרקע משובשת וכפועל יוצא – עבירות מרשימה בתנאי קיצון.

Rigitrac SKE 50

ה-Rigitrac SKE 50 הוא היחיד בהיצע היצרנית שנשען על גלגלים אחוריים הגדולים מהקדמיים; יתר דגמי המותג מצויידים בארבעה גלגלים זהים בגודלם. מבין התכונות המיוחדות של הטרקטור החשמלי נציין שתי מערכות זרועות, יציאות כוח מכאניות (PTO מופעל חשמלית בטווח המהירות שבין 0-1000 סל"ד) וברזים הידראוליים נפרדים מלפנים ומאחור, עם יכולת עבודה במהירויות שונות ובלי תלות האחת בשנייה; נפח המצברים הנטענים הוא 80 קילו-ואט/שעה שמספיקים לזמן עבודה רציף שבין 5-6 שעות, תלוי באופי השימוש; הטענה של 80% מהמצברים תדרוש 3 שעות משקע חשמל ביתי; קבינה אטומה עם בקרת אקלים אוטומטית, ועוד.

מיותר לציין שהיתרונות העיקריים של הטרקטור החשמלי הם בשקט, באפס פליטת המזהמים וכמובן – בהיעדר צריכת דלק מכל סוג שהוא. המותג Rigitrac אינו מיוצג בארץ