$
רכב

בלעדי לכלכליסט

הטבת המס לרכב עם מערכת בטיחות אוטונומית: 2,500 שקל

ההטבה תיכנס לתוקף בתחילת 2018. כל מערכת בטיחות תקבל ניקוד, וכל נקודה תזכה את הרוכש ב־250 שקל. המטרה: עידוד מעבר ממערכות מתריעות למערכות אקטיביות המשתלטות על הרכב

תומר הדר 06:4802.08.17

מתווה המס החדש לאביזרי בטיחות לרכב, שיפורסם בתחילת שנת 2018, צפוי לכלול מגוון רחב של שינויים המעניקים זיכוי מוגדל לרכבים בעלי מערכות בטיחות אוטונומיות. כך עולה ממסמכים פנימיים של משרד התחבורה שהגיעו לידי "כלכליסט" וחושפים את מתווה הבטיחות החדש.

 

כיום על כל המכוניות החדשות המשווקות בישראל מוטל מס קנייה בגובה 83%. ממס קנייה זה מנוכים סכומים המגיעים עד כ־16 אלף שקל בהתייחס לרמת הזיהום שפולט הרכב.

 

מלבד סכומים אלה מדינת ישראל מעניקה גם זיכויי מס למערכות בטיחות לרכב על פי נקודות, כאשר סכום הפחתת המס המקסימלי שרכב יכול לקבל, במידה שקיימות בו כל מערכות הבטיחות הנדרשות הוא 10 נקודות שהן כ־2,500 שקל. במכוניות קטנות מדובר בזיכוי משמעותי.

 

שר התחבורה כץ. בטיחות טכנולוגית שר התחבורה כץ. בטיחות טכנולוגית צילום: אלכס קולומויסקי

 

 

 

נוכח העובדה שמינואר 2018 יחויבו מכוניות חדשות בהתקנת מערכות בטיחות המנטרות מרחק מן הרכב שמלפנים ומתריעות על סטייה מנתיב, נוצר צורך בעדכון של שיטת החישוב, המהווה גם הזדמנות להעניק זיכויי מס גבוהים יותר עבור מערכות אוטונומיות הנחשבות ליעילות יותר. מניתוח המתווה החדש, שהגיע לידי "כלכליסט", עולה שורה ארוכה של שינויים, אך גם מקרים שבהם במפתיע לא בוצע כל שינוי במתווה למרות ההתקדמות הטכנולוגית. בנוסף מופיעות גם מערכות בטיחות חדשות, שלא התקבל עבורן כל זיכוי.

 

על פי המתווה החדש, יופחת הניקוד עבור מערכת בקרת סטייה מנתיב, אשר רק מתריעה אך לא משתלטת על ההגה. שיעור ההפחתה הוא מ־2 נקודות ל־1.5 נקודות, כלומר כ־250 שקל הפחתה בזיכוי המס. מערכת ניטור מרחק מן הרכב שמלפנים, המסוגלת רק להתריע באופן קולי על קרבה לרכב שמקדימה אך לא לבלום אותו מקבלת אף היא הפחתה של חצי נקודת זיכוי — מ־2 נקודות ל־1.5 נקודות.

 

במערכות בטיחות אוטונומיות שיכולות להשתלט על ההגה קיימת שורה של הטבות. מערכת אשר מסוגלת למדוד את המרחק מן הרכב שמלפנים ולהתאים אליו את מהירות הרכב העוקב קיבלה עד כה חצי נקודת זיכוי, ומעתה נקודה.

 

במתווה החדש בולטת מערכת בטיחות שעד כה לא הופיעה כלל: מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב. מערכת זו מסוגלת להשתלט על הגה המכונית כאשר נהג נרדם, או לא שם לב לנתיב הנסיעה עקב שיחה בטלפון סלולרי, ולהחזיר את הגה המכונית למקומו. עבור מערכת זו יתקבל זיכוי של נקודה.

 

מערכת בלימה עצמאית המסוגלת להשתלט על בלם הרכב בשעת חירום ולבלום אותו כדי להימנע מסכנה קיבלה עד כה נקודה אחת — ותקבל גם ב־2018 נקודה אחת.

המתווה החדש למיסוי מערכות בטיחות לרכב אינו השינוי היחיד בפניו ניצב שוק הרכב. כפי שנחשף ב"כלכליסט", רשות המסים נערכת גם לשינוי של שיטת חישוב המס הירוק המוטל על רכב חדש. שינוי זה הנו פועל יוצא של מדיניות זיהום אוויר חדשה המיועדת להיכנס לתוקף בספטמבר הקרוב באירופה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x