להלן תקציר הפרק העומד להתפרסם בספר
Beer, R. & De Roos, C. (2017). Handbook EMDR Children and Adolescents. Houten: LannooCampus.
הספר דן בטיפול EMDR בילדים ובני נוער, ובו כותבים בכירי אנשי המקצוע בתחום הטיפול בילדים
ובני נוער בעולם.
כל מומחה התבקש לכתוב פרק בתחומו:
Michel Silvester ו- Jhoann Moris Smith כותבים על התערבויות מערכתיות במשפחה וטיפול ב- EMDR,
Dagma Ecker עבודה עם טראומה מורכבת, Debora Wesselma טראומות התקשרות והטיפול בהן.
Renee Beer ו- Carjleen De Roos שהן עורכות הספר, קבצו את הממצאים העדכניים בתחום המחקר והתאוריה בעבודה טיפולית ב- EMDR עם ילדים וכתבו פרק על המאפיינים הייחודים לשדה הטיפולי בילדים.
בפרק אותו כתבנו, Playful Dyadic EMDR psychotherapy מוצגת גישה לטיפול דיאדי ב-EMDR.
גישה זו מיועדת לסייע לילדים צעירים שעברו חוויות קשות בילדות המוקדמת, לעבד את החוויות הללו תוך מעורבות פעילה ונוכחות של הדמות המשמעותית בתהליך הטיפולי. זו גישה אינטגרטיבית שמתבססת על הידע הנוירוביולוגי מתחום חקר ההתקשרות, ידע שמדגיש את חשיבות הקשר הנבנה עם הדמויות המטפלות.
קשר זה הינו מושא להתבוננות, התערבות, והתפתחות, לאורך כל שלבי הטיפול.
הגישה מציגה התערבויות מקדמות שינוי (interweaves), באמצעות משחקיות והתכווננות מותאמת (attunement), כדי לאפשר הרחבת חווית הביטחון, וצמיחה פוסט טראומתית בילדים צעירים.
גישה זו מציגה תהליך התערבות ממוקד ומובנה, במסגרת העבודה עם הפרוטוקול הסטנדרטי של EMDR.
העבודה מתחילה בהערכה והתערבות ביחסי הורה ילד, משלבת התערבויות "משחקיות" שמקדמות את היכולת של הילד לעבור את תהליכי העיבוד ולהטמיע אינפורמציה חדשה אל תוך המערכת.
התהליך הטיפולי, מתחיל בהערכת יחסי ההתקשרות, בזיהוי המשאבים בקשר הורה- ילד, ובחיזוקם.
לאחריהם (רק אם עולה הצורך), בניית דיאלוג משתף בין הורה ילד לחיפוש הסכמות האפשריות שעל בסיסן ניתן לזהות NC PC מותאמים התפתחותית. במהלך שלבי העיבוד, באם עולים קשיים אותם מזהה המטפל, הוא מזמין את ההורים להתערבויות משחקיות כדי לקדם את יכולתו של הילד להמשיך, לווסת, ולחבור למשאבים נוכחיים.
באמצעות התערבויות דיאדיות, מתמשכות, נוצרת הזדמנות לתיקון של יחסי התקשרות שאינם בטוחים דיים, להנגשת אינפורמציה חדשה לגבי אחריות, ערך וביטחון בקשר, וביחסים עם העולם.
בפרק מוצגים תיאורי מקרה באמצעותם ניתן ללמוד הן על החשיבה התיאורטית המנחה, והן על הפרקטיקה, ולהיחשף לשיטות התערבות דיאדיות. הפרק נכתב על בסיס הניסיון הקליני של הכותבות ושילוב של גישות עדכניות בטיפול ביחסי התקשרות באמצעות EMDR.
אנחנו מצפות לתרגום הספר לאנגלית כך שתוכלו גם אתם ליהנות ולהעשיר את הידע שלכם בתחום הפסיכותרפיה בילדים צעירים ב- EMDR .