חברות הסלולר ממשיכות למצוא מנועי צמיחה חדשים

הרפורמה בשוק הסלולר ב-2010 הובילה לתחרות עזה בתחום, שנמשכת עד היום ■ החברות, שנפגעו מהמהלך, עברו מאז כברת דרך משמעותית בניסיון למצוא אפיקים חדשים שיפצו אותן על אובדן ההכנסות

בשנת 2010 החל משרד התקשורת בתהליך להוזלת המחיר בתחום הסלולר, על-ידי הגברת התחרות והפחתת חסמי הכניסה. כחלק מהרפורמה נכנסו לשוק התקשורת שתי חברות חדשות, גולן טלקום ו-הוט מובייל, ומפעילות וירטואליות שהראשונה שבהן הייתה רמי לוי תקשורת.

התחרות בשוק הסלולר ממשיכה גם היום, עם כניסת מפעילה שישית - חברת אקספון - שקיבלה ממשרד התקשורת רישיון להפעלת רשת סלולר, והיא צפויה להיכנס לשוק המקומי בעוד כחצי שנה.

החברות החדשות נכנסו לשוק עם חבילות במחיר נמוך משמעותית, והצליחו לגרור למלחמת המחירים גם את השחקניות הוותיקות - פרטנר, סלקום ופלאפון. הרפורמה הייתה חיובית לצרכן, שנהנה ממחירים נמוכים יותר, אך התחרות פגעה בהכנסות החברות, ואילצה אותן לבצע התייעלות והתאמות נוספות, הנדרשות כדי להתאים את עצמן לסביבה החדשה.

התחרות העזה בענף הסלולר הביאה למעבר גבוה של מנויים בין המפעילים הסלולריים, תוך שחיקת הכנסותיהם, אשר גרמה ירידה משמעותית של ההכנסה הממוצעת למנוי (ARPU). בחברות הסלולר הוותיקות, ה-ARPU ירד בכ-40% בשנת 2016 לעומת שנת 2011, והגיע להכנסה חודשית ממוצעת של 63-65 שקל.

התחרות הטלוויזיונית של סלקום

כדי להתמודד עם התחרות בשוק הסלולר, החלו החברות לחפש מנועי צמיחה חדשים. סלקום נכנסה לתחום הטלוויזיה בדצמבר 2014, כאשר השוק היה מצוי בשליטת דואופול של yes ו-הוט, אשר נהנו ממיעוט שחקנים בשוק הטלוויזיה, מה שאפשר להן ליישר קו בהעלאת מחירים.

סלקום נכנסה לשוק עם חבילת טריפל במחיר מוזל, והצליחה לחולל תחרות. החברות הוותיקות נאלצו להוריד מחירים כדי לצמצם את הנטישה של הלקוחות. בשנת 2016, מצבת בתי האב של סלקום tv בתחום הטלוויזיה גדלה ב-48 אלף מנויים (גידול של 76% משנת 2015). מנגד, yes איבדה 21 אלף מנויים ו-הוט איבדה 13 אלף מנויי טלוויזיה ב-2016. עם זאת, נתח השוק של סלקום בשוק הטלוויזיה עדיין לא משמעותי, ומוערך בכ-7%, לעומת כ-40% ב-yes וכ-50% בהוט.

התחרות בשוק הטלוויזיה ממשיכה עם הודעת חברת טריפל סי על כוונתה להיכנס לשוק. החברה צפויה להשיק טלוויזיה רב-ערוצית באמצעות המותג Smart במחיר מוזל. נוסף על כך, חברת פרטנר הצהירה כי היא עתידה להיכנס לתחום הטלוויזיה כבר השנה.

הצרכן נהנה ממחירים נמוכים בענף התקשורת בעקבות התחרות הגדלה, אך הרווחיות של החברות נפגעת, וכתוצאה מכך ההשקעות שלהן קטנות. חברות בתחום הסלולר והטלוויזיה הקטינו את ההשקעות שלהן בכ-20%-30% בשנת 2016, לעומת שנת 2012. בפרטנר חלה ירידה חדה יותר, של כ-60%. הקיצוץ המתמשך בהשקעות פוגע במובילות הטכנולוגית בישראל ובצרכן הישראלי. בעידן של היום, קדמת הטכנולוגיה חשובה לצרכן, וכמובן הכרחית לחברות התקשורת.

לאחרונה השיקה סלקום חבילת תקשורת מרובעת בעלות של 249 שקל למשך שנה, הכוללת: טלוויזיה, שלושה מכשירי סלולר, אינטרנט (ספק תשתית) וטלפון קווי. עלות החבילה זולה משמעותית, ביחס לכל שירות בנפרד, מהמחיר שהצרכן משלם כעת.

שירות הקוואטרו שהציגה סלקום הנו היחיד בשוק, והמתחרות בזק (yes) ו-הוט לא יכולות להציע את מכלול השירותים האלו בגלל מגבלות רגולטוריות. סלקום מצטיירת כמובילת שוק במהלכים חדשים, ובעלת הפוטנציאל הגדול ביותר.

 

הפרויקטים של פרטנר

נוסף על סלקום, לחברת פרטנר שני פרויקטים אסטרטגיים לתקופה הקרובה. השקת הטלוויזיה ופריסה של תשתית קווית עצמאית מבוססת סיבים אופטיים, שהצלחתה תלויה במשרד התקשורת (הרגולטור). פרויקט הסיבים צפוי ליצור אלטרנטיבה לחברות בזק ו-הוט ולגרום ירידת מחירים. מהלך זה צפוי לבסס את פרטנר מחברת סלולר לקבוצת תקשורת.

בזק עדיין קבוצת התקשורת הגדולה בישראל. הפגיעה מהרפורמה בשוק הסלולר כמעט ולא הורגשה אצלה, ולכן היא החברה היחידה שממשיכה לחלק דיבידנדים. תשואת הדיבידנד של בזק ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 6.7%, אך הסיכונים הרגולטוריים עלולים לפגוע ברווחיות החברה ובתשואת הדיבידנד, בדומה למה שקרה לפני חמש שנים בחברות הסלולר.

למעוניינים, ניתן להיחשף לענף דרך החזקה ישירה באחת מהמניות - בזק, סלקום או פרטנר. מתחילת השנה הציגה מניית סלקום תשואת יתר על מניות פרטנר ובזק. מניית סלקום עלתה בכ-16% בהשוואה למניית פרטנר, שירדה בכ-1%, ולעומת מניית בזק שירדה בכ-15%.

בשל המהלכים שהתרחשו, והסיכונים הצפויים, המניות התנהגו באופן שונה זו מזו, ובשל כך נוצר פער במכפיל תזרים תפעולי (EBITDA/EV) בין החברות. חברת פרטנר ובזק מתומחרות נמוך יותר, עם מכפיל EBITDA/EV צפוי לשנת 2017 של כ-6.7, לעומת סלקום עם מכפיל צפוי של 7.6.

■ הכותבת היא אנליסטית באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

תשואת מניות התקשורת מתחילת השנה
 תשואת מניות התקשורת מתחילת השנה