שלום לכולם,
בג' בתשרי, קבעו חכמים את צום גדליה, זכר לרצח הפוליטי הראשון בעם היהודי. כמה מאיתנו ציינו אותו? מי בצום, מי בלימוד?
לפי ביאליק, "החגים הם גבעות-חייה של האומה, שנתהוו מתוך הזעזועים הוולקניים של תולדותיה. כל מאורע היסטורי גדול, אם זעזע באמת את נפש העם עד תהומה, הוליד יום זכרון כזה."
האירוע שזעזע את נפשה של האומה לאחר חורבן הבית ה – 1, נחרת בלוח השנה כיון שנחרת בלבבות ראשונים, אך ספק אם נחרת בלבבות אחרונים. האם זה דינו של יום הזכרון לרצח רבין?
ללא ספק, רצח רבין לפני 16 שנים הוא אירוע מזעזע: מוסרית, פוליטית וחברתית. לולא היה כזה, לא היה מעורר רגשות כה מנוגדים במחנות הנצים.
נאמנים עלי דברי ביאליק, המבין את התרבות כהנצחה החיה המשמעותית ביותר לאקטואליה, להיסטוריה וללקחים הנגזרים מהן.
אל לנו, בני הדור הראשון להנצחת האירוע השפל, שחזינו זאת במו עיננו, לתת להחלטות ממשלה לתעתע בנו: קביעת יום הזכרון בי"ב חשון, היא ראשית מעשה, לא סופו. חס וחלילה, שלא יזהו בנינו ונכדינו את את י"ב חשון כמו היה זה עבורם ג' בתשרי.
כדי שזה לא יקרה, עלינו לפעול חינוכית וציבורית ולעורר שיחה מתמדת אודות משמעויותיו של היום הזה.
האם יתמידו בכך הדורות הבאים? הלוואי.
"לא עליך המלאכה לגמור ואי אתה רשאי להיבטל ממנה"
מכון שיטים מקיים, כמדי שנה, פעולות חינוכיות לקראת י"ב חשון על קנאות ומחיריה, על שלום ומחלוקת, על דיבור בורא ודיבור מחריב. המעוניינים להוריד מערכים, כנסו לאתר שלנו.
אבי וצוות שיטים