שתף קטע נבחר

שאל את הרמב''ם@ג'ימייל.קום

אל: אדוננו מורנו ורבנו, ציץ מחשבנו וגולת אינטרנטנו, מה יאמר על מנהג העולם לשלוח וירוסין, קללות וחרמות באיגרות האלקטרוניות? לרגל יום פטירתו של הרמב"ם, התפנה הדרת יקרת צפרת עטרת ראשנו לענות על שאלות ברומו של כונן

אל: AskRambam@gmail.com

מאת: computers@y-i.co.il

נושא: Fw: Fw: Fw: Fw: SPAM!!!!

 

אל כבוד אדוננו מורנו ורבנו, הדרת יקרת צפרת עטרת ראשנו, ציץ מחשבנו וגולת אינטרנטנו,

 

מה יאמר אדוננו על מנהג העולם לשלוח איגרות אלקטרוניות (רסאיל אלבריד אלאלכתרוני בלשון ערב), המכילות אזהרות חמורות מפני וירוסין מאת משרד התקשורת והבמבה, הבטחה לחיים ארוכים אם תישלח האיגרת לכל חבריו של המקבל, איום בשמתות ונידויים וחרמות וקללות מן השמים אם לא תישלח האיגרת, ועוד כגון אלה מן האיגרות המעייפות את נפשו של האדם?

 

יורנו רבנו, ושכרו כפול מן השמים (כי לנו אין כסף לשלם).

 

 

מאת: AskRambam@gmail.com

אל: computers@y-i.co.il

נושא: Re: Fw: Fw: Fw: Fw: SPAM!!!!

 

ששאלתם על האיגרות האלקטרוניות הכוזבות, על כגון אלו הדברים כבר כתבתי בהלכות עבודה זרה פרק יא:

 

"וּדְבָרִים הָאֵלּוּ כֻּלָּן דִּבְרֵי שֶׁקֶר וְכָזָב הֵן... וְאֵין רָאוּי לְיִשְׂרָאֵל, שֶׁהֵם חֲכָמִים מְחֻכָּמִים, לְהִמָּשֵׁךְ בַּהֲבָלִים הָאֵלּוּ, וְלֹא לְהַעֲלוֹת עַל הַלֵּב שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן תְּעָלָה"

 

והמעביר איגרות אלו, ועל אחת כמה וכמה המפיצן בזדון לעשות עושר ולא במשפט, רבות רעות עשה: עבר על מצוות אהבת הרע, כפי שכתבתי בהלכות דעות פרק ו:

 

"מִצְוָה עַל כָּל אָדָם לֶאֱהֹב אֶת כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל כְּגוּפוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ'"

 

וכי יחפוץ אדם שיגנבו את זמנו וימלאו את ביתו באיגרות ריק וכזב, או אף יטעו אותו לבזבז ממונו לשווא?

 

ואם מכתב זה גורם להוציא ממון חברו, הרי עובר הוא על איסור גזל וגניבה, כמו שכתבתי בהלכות גזלה ואבדה פרק א:

 

"כָּל הַגּוֹזֵל אֶת חֲבֵרוֹ שָׁוֶה פְּרוּטָה - עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה, שֶׁנֶּאֱמַר: "(ו)לֹא תִגְזֹל"... וְאָסוּר לִגְזֹל כָּל שֶׁהוּא, דִּין תּוֹרָה. אֲפִלּוּ גּוֹי עוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה - אָסוּר לְגָזְלוֹ אוֹ לְעָשְׁקוֹ; וְאִם גְּזָלוֹ אוֹ עֲשָׁקוֹ - יַחֲזִיר".

 

ופעמים רבות גורם הוא לגניבת דעת הבריות, וכבר כתבתי בהלכות דעות פרק ב:

 

"אָסוּר לְאָדָם לְהַנְהִיג עַצְמוֹ בְּדִבְרֵי חֲלָקוֹת וּפִתּוּי, וְלֹא תִּהְיֶה אַחַת בַּפֶּה וְאַחַת בַּלֵּב, אֶלָּא תּוֹכוֹ כְּבָרוֹ, וְהָעִנְיָן שֶׁבַּלֵּב הוּא הַדָּבָר שֶׁבַּפֶּה. וְאָסוּר לִגְנֹב דַּעַת הַבְּרִיּוֹת, וַאֲפִלּוּ דַּעַת הַגּוֹי... אֲפִלּוּ מִלָּה אַחַת שֶׁלְּפִתּוּי וְשֶׁלִּגְנֵבַת הַדַּעַת אֲסוּרָה; אֶלָּא שְׂפַת אֱמֶת, וְרוּחַ נָכוֹן, וְלֵב טָהוֹר מִכָּל עָמָל וְהַוּוֹת". 

 

ושניתי הדבר בהלכות מכירה פרק יח:

 

"אָסוּר לְרַמּוֹת אֶת בְּנֵי אָדָם בְּמֶקָּח וּמִמְכָּר אוֹ לִגְנֹב אֶת דַּעְתָּם, וְאֶחָד גּוֹיִים וְאֶחָד יִשְׂרָאֵל בְּדָבָר זֶה... וַאֲפִלּוּ לִגְנֹב דַּעַת הַבְּרִיּוֹת בִּדְבָרִים אָסוּר".

 

ואם יש בדברים משום רכילות או לשון הרע, אפילו הם אמת, חמור האיסור ביותר, כפי שכתבתי בהלכות דעות פרק ז:

 

"אֵי זֶה הוּא רָכִיל? זֶה שֶׁהוּא טוֹעֵן דְּבָרִים, וְהוֹלֵךְ מִזֶּה לָזֶה וְאוֹמֵר 'כָּךְ וְכָךְ אָמַר פְּלוֹנִי', 'כָּךְ וְכָךְ שָׁמַעְתִּי עַל פְּלוֹנִי', אַף עַל פִּי שֶׁהוּא אוֹמֵר אֱמֶת, הֲרֵי זֶה מַחֲרִיב אֶת הָעוֹלָם.

 

יֵשׁ עָווֹן גָּדוֹל מִזֶּה עַד מְאֹד, וְהוּא בִּכְלַל לָאו זֶה, וְהוּא לָשׁוֹן הָרַע, וְהוּא הַמְּסַפֵּר בִּגְנוּת חֲבֵרוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁאָמַר אֱמֶת. אֲבָל הָאוֹמֵר שֶׁקֶר - 'מוֹצִיא שֵׁם רַע עַל חֲבֵרוֹ' נִקְרָא".

 

והעובר על דבר זה ומפיץ את רעותיו בקרב ההמונים כאש המתפשטת בשדה קוצים, יש להליץ עליו את האמור בהלכות נזקי ממון פרק יד:

 

"הַמַּדְלִיק בְּתוֹךְ שְׂדֵה חֲבֵרוֹ, וְעָבְרָה הַדְּלֵקָה - חַיָּב לְשַׁלֵּם נֶזֶק שָׁלֵם".

 

ואם גוזל הוא מזמן העבודה שלו או של חברו, הרי עוון גדול בידו, כאמור בהלכות שכירות פרק יג:

 

"כְּדֶרֶךְ שֶׁמֻּזְהָר בַּעַל הַבַּיִת שֶׁלֹּא יִגְזֹל שְׂכַר עָנִי וְלֹא יְעַכְּבֶנּוּ, כָּךְ הֶעָנִי מֻזְהָר שֶׁלֹּא יִגְזֹל מְלֶאכֶת בַּעַל הַבַּיִת וְיִבָּטֵל מְעַט בְּכָאן וּמְעַט בְּכָאן, וּמוֹצִיא כָּל הַיּוֹם בִּמְאֵרָה, אֶלָּא חַיָּב לְדַקְדֵּק עַל עַצְמוֹ בִּזְמַן מְלָאכָה".

 

ואם עובר הוא על חוקי המדינה שתיקנה לאסור שילוח איגרות לפרסום מרכולתו של אדם, הרי כבר פסקתי בהלכות גזלה ואבדה פרק ה:

 

"שֶׁדִּין הַמֶּלֶךְ דִּין הוּא".

 

ואף אם שלח איגרות זבל בהיתר, אם גרם הדבר להיזק - חייב השולח בהיזק, כנאמר בהלכות נזקי ממון פרק יג:

 

"יֵשׁ לְכָל אָדָם לְהוֹצִיא אֶת הַזֶּבֶל וְהַגְּלָלִים לִרְשׁוּת הָרַבִּים בִּשְׁעַת הוֹצָאַת זְבָלִים, וְלִצְבֹּר אוֹתָם שָׁם שְׁלשִׁים יוֹם, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה נִשּׁוֹף בְּרַגְלֵי אָדָם. וְאַף עַל פִּי כֵן, אִם הִזִּיק - חַיָּב לְשַׁלֵּם".

 

כללו של דבר, ראוי לכל אדם להזהר בדעתו ולא לעסוק בדברי השווא והכזב, ולא להטעות את חבריו ולהזיק לזמנם ולממונם בשליחת איגרות ההבל והריק. ושומע לי ישכון לבטח, וזכות זו תגן עליו מכל מיני ספאמין בישין אמן.

 

 

AskRambam@gmail.com הוא מיזם חדש כשיתוף פעולה בין ynet מחשבים למפעל משנה תורה , לרגל יום פטירתו של הרמב"ם, שחל השבוע. אתם מוזמנים לשלוח שאלות מקוריות ואקטואליות, ולנסות להסתכל על העולם במשקפיים של הרמב"ם. השאלות והתשובות יתפרסמו בדף הפייסבוק של מפעל משנה תורה  וב-ynet מחשבים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרמב"ם. שולח הספאם הוא כמפיץ את רעותיו בקרב ההמונים כאש המתפשטת בשדה קוצים.
מומלצים