יקב מונד מנפץ את הסטיגמה שיקבי בוטיק יקרים

משותי יין הפכו האחים קרן ליצרנים. מה ייעץ להם הדוקטור (ארקדי פפיקיאן, כמובן), איך מוכרים יין בלי משכנתא, ולהתראות ביקב המורחב

כשההוא עם מרתף היינות המקורר תמידית, בו מתיישנים להם בנחת ארגזים של קסטל ומרגלית מראשית המילניום, סיפר לי ששתה יין טוב מאוד של יקב בוטיק ב- 45 ₪ לבקבוק, יכולתי להרים גבה בתמיהה, או להיכנס למכונית ולהגיע ליקב ממנו הגיע הבקבוק.

עשיתי את שני הדברים, וכך מצאתי את עצמי משתלב בתנועה של חול המועד פסח ומגיע אל יקב מונד במושב משמרת בשרון, כאשר השם 'מונד' מרמז על צומת תל מונד ממנה תגיעו אל היקב במשק 24 במושב השרוני הירוק.

את פני קיבל הרצל קרן, אחיו של משה קרן המנכ"ל שהוא גם הבעלים של מכון העתקות גדול בתל אביב. שניהם בעלי היקב והרצל, עם רקע ארוך של 25 שנים במועצת הירקות, נושא גם בתואר יינן היקב שהוקם ב- 2004 אחרי שהאחים נדבקו בחיידק משפחתי בו נגועים גם מספר בני משפחה בצרפת.
יעקב עבר את הקורס המפורסם אצל ניר שחם ביקב שורק, וקורסים והשתלמויות נוספות, כולל ביקורים ביקבים רבים באזורי יין גדולים: טוסקנה, צרפת ועמק הנאפה.

מי שליווה אותם מתחילת הדרך היה ד"ר ארקדי פפיקיאן, שנתן לבני קרן את שתי העצות הבאות: שלא יהיו יותר מדי שותפים ביקב כדי למנוע מלחמת אגו; ולא להתפתות למכור את התוצרת הראשונה. "תמתינו לתום שלוש עונות ייצור, ואז תמכרו" – עצה אותה לא קל ליישם כאשר תזרים המזומנים דוחק ונוטים למכור יין צעיר מדי.

האחים קרן עמדו בכך. רק ב- 2008, אחרי שלוש עונות ייצור וביקבוק יינות מהשנים 2004, 2005 ו- 2006, החלו למכור, והם לא מצטערים לרגע. יש להם מבחר גדול יחסית עם יין שהתיישן כמו שצריך והגיע לאיכויות גבוהות. והתוצאות מרשימות: שני שלישים מהיין נמכרו תוך שנה, ויקב מונד זוכה בכבוד והערכה. לפני חודשיים זיכה המגזין "יין גורמה ואלכוהול" את הבלנד אדום 2005 במקום השני בקטגוריית התמורה הטובה ביותר לכסף, בתחרות טרה וינו זכה הקברנה קזרב 2006 במדליית כסף, והמרלו וקברנה רזרב 2005 הם יינות הדגל שזוכים להערכה רבה קרב מביני עניין בשוק.

הבלנד שזכה למחמאות
כמי שהיו צרכנים בעצמם לפני שייצרו יין, קבעו אנשי יקב מונד עקרון איתו הם צוברים תאוצה אצל הלקוחות: למכור יין ברמה טובה ובמחיר סביר. 70 אחוז מהייצור הוא של יין ברמות מחיר 45-65 ₪, כדי שהתמורה למחיר תהיה גבוהה מאוד.
לשם כך, בעקבות ארבע שנות עבודה הם יצרו בלנד מיוחד עם ענבים המגיעים משלושה אזורי גידול: רמות נפתלי, כרם בן זימרה ועמק האלה. ענבים אלה מיועדים גם לרזרבים, ולהם מוסיפים עבור הבלנד ענבים מאזור עמיקם, כפר תבור, וכרמים מהשרון – מתחת לאף של היקב במושב משמרת.
התוצאה היא בלנד איכותי מאוד במחיר סביר ובתמורת איכות מובטחת.

"אנחנו רוצים לשבור את הסטיגמה שיקבי בוטיק יקרים, ומאמינים שאפשר להגיע ליין טוב במחיר הוגן, והעובדה שגמרנו את רוב המלאי מ- 2006 מדברת בעד עצמה. יש לנו בעיה של מחסור. בקרוב נבקבק את 10,000 בקבוקים של בלנד 2006. אחד הלקחים שלנו הוא לייצר מלאי גדול יותר ממנו", אומר יעקב קרן.

מחיר בקבוק בלנד מונד: 55-60 ₪, בקניית ארגז: 45-50 ₪ לבקבוק.
על כל תשעה בקבוקי בלנד מייצרים ביקב מונד שלושה בקבוקי ים מהיין ברמת רזרב משובח.
מחיר לבקבוק רזרב מרלו או קברנה סוביניון: 80-100 ₪, ובקניית בארגז יש הנחה של 20-25 אחוז מהמחיר לבקבוק.

כמויות וחביות
יינות יקב מונד מתיישנים בין שנה עד שנתיים בחביות עץ אלון מיובאות מצרפת וממזרח אירופה.
"אין אצלנו יישון במכלי נירוסטה עם שבבים" אומר יעקב קרן; ספק מתייחס ליקבים אחרים.
והכמויות גדלות: מ- 7,000 בקבוקים ב- 2004 גדלו ל- 12,000 ול- 15,000 בקבוקים, ומיינות 2008 צפויים 20,000 בקבוקים, לא כולל יין מוסקט והפורט של מונד, שלטעמו של קרן הנו מהטובים בישראל, ומהווה נקודת התמחות של היקב.

איך מוכרים את היין?
מסתבר כי 50 אחוז מתפוקת יקב מונד נמכרת ביקב. "זה המפתח להצלחה. יש לנו יותר מ- 150 לקוחות קבועים שכל חודש-חודש וחצי באים וקונים ארגז", אומר יעקב. "זה יתרון גדול לקונה ולמוכר, כי קנייה חוזרת ברמה של ארגז פלוס, גפם נותנת ללקוח הנחה במחיר, וגם כדאית ליקב".
50 אחוז הנותרים נמכרים בשמונה חנויות באזור המרכז בשיווק ישיר של יקב מונד, ובשאר חלקי הארץ דרך חברת "בציר" המשווקת.

מה הכיוון של יקב מונד?
"אנחנו מנסים להיות שונים, מפני שלפני הקמת היקב היינו צרכני יין לא קטנים. הסתובבתי בארץ ובעולם, והייתי מתוסכל מכך שהייתי צריך לקנות יין במחירים גבוהים. רצינו לשבור את הנוסחה ולייצר יין טוב במחיר סביר של 45-60 ₪, ועמדנו בכך".

אז זה יין טוב אבל לא הכי טוב?
"יש לנו יין הכי טוב – הרזרבים שלנו. אנחנו יכולים להתחרות במיטב היקבים עם יינות בכ- 100 ₪ ואפילו פחות, כשאחרים לוקחים 150 ₪. המוטו שלנו זה לייצר, לשווק ולמכור יין וליצור לקוחות קבועים שיודעים כי הם יקנו אצלנו יין איכותי מאוד במחיר סביר, ויין שולחני יומיומי שלא צריך לקחת משכנתא עבורו.
יש לנו קברנה ומרלו רזרב 2005 ברמה גבוהה מאוד לעומת רזרבים אחרים שנמכרים ב- 200 ₪. אני יכול למכור יין במחיר זה, אך לא יודע כמה לקוחות יש לכך בשוק. אין לי בעיה להרוויח קצת פחות ולייצר קצת יותר".

מה מאפיין את היין של יקב מונד?
"בחמש השנים בשוק למדנו היכן הכרמים מהם אנו משיגים את הענבים שמביאים אותנו למוצר שאנחנו רוצים.
הנטייה שלנו היא לעשות יין פירותי, נעים, יין קל, לא עפיץ מדי. ביין השולחני, הבלנד שלנו, יש יחסית מעט עץ ויישון לא ארוך מדי. יין פחות טאניני, קל יותר עם חמיצות מעודנת.
הרזרב הכבד שלנו עשוי מענבים מהאזורים הכי טובים ומיושן בכוונה בין שנה וחצי לשנתיים כדי לשווק אותו לא לפני 3-4 שנים מהייצור, ומתוך ידיעה שיוכל להתיישן 10 שנים לפחות".

מה היתרון שלכם בשוק התחרותי של ישראל 2009?
"הצלחנו ליצור לקוחות קבועים שחוזרים אלינו שוב ושוב לאורך השנה, ויקבים אחרים ילכו בעקבותינו בגישה התמחירית שלנו, כי יבינו שאין ברירה: יש תחרות גדולה, והאקלים הכלכלי וההאטה מכתיבים את המציאות. מי שינהג נכון – ישרוד. אחרים ייאלצו לעשות זאת, או ייצאו מהשוק.
מעבר לכך יש לנו יתרון הנובע מהמיקום שלנו במרכז הארץ – חצי שעה מקסימום ממיליון לקוחות פוטנציאליים. יש לנו הרבה לקוחות מכל אזור השרון, הנהנים מחניה בלתי מוגבלת, נוף מרהיב עין ומרחבים עם בריזה נעימה. באים אלינו אנשים לקנות ארגז יין, ולא רוצים ללכת".

יש לכם תוכניות להרחבת היקב?
"בהחלט. אנחנו מגישים תוכניות להקמת יקב קבוע גדול פי ארבעה מהקיים בשטח של 400 מ"ר, עם מרכז מבקרים, מרתף חביות, ואולם תצוגה הממחיש את כל תהליך ייצור היין. המטרה שלנו להפוך למרכז מבקרים אזורי כולל לבני נוער ותלמידים, קהל חובבי יין ואפילו פנסיונרים
היקב העתידי יאפשר חווית יין מלאה עם כרם צמוד ובהמשכו בוסתן של עצי פרי מארץ ישראל והעולם, לחוויית כפר, חקלאות וטבע. יש לנו רצף חקלאי של 25 דונם – נדיר מאוד ליקבים, המאפשר הקמת מיזם תיירותי לכל המשפחה, ואנו עושים זאת בברכת משרדי החקלאות והתיירות ומט"י, ובליווי שלהם. אני מקווה שבפסח הבא ניפגש ביקב ובמרכז המבקרים החדש".

מה דעתך על צריכת היין בארץ?
"אני מזהה עליה בצריכה, ויותר ויותר אנשים שותים יין. מי ששתו ןוחשפו ליין טוב, לא יכולים יותר לקנות ולשתות יין זול של 3 ב- 100. הם כבר יודעים מה זה טוב.
יש יותר צרכנים שמוכנים לשלם 40-60 ₪ לבקבוק, ולא יחפשו על יין ב- 20-30 ₪. מצטרפים גם בני נוער – ילדי הפאבים, שעד גיל 25 שתו אלכוהולים, וכשמתיישבים בדעתם עוברים ליינות, מה שמביא לעליה בצריכה.
אני פוגש בני 40-50 המגיעים ליקב ומבינים חשיבות בריאותית של שתיית כוס יין אדום ביום. זה מתחיל כי הרופא אמר, ובהמשך הם נהנים, מתמקצעים, ומחפשים יין טוב ונעים. כאלה שלפני שנתיים לא הבינו כלום בנושא, עכשיו כבר מבינים וממליצים לאחרים.
אני מאמין שתוך מספר שנים נגיע לרמות צריכה של האמריקאים, ואף נעבור אותם".

מה דעתך על הנטייה לקנות יין ישראלי?
"הנטייה לקנות יין ישראלי מבורכת. יש לנו גם יין טוב, וזה גם פטריוטיזם, וגם אילוצי כשרות המקנים ליין ישראלי יתרון על פני יין מחו"ל, גם כזה המגיע עם אישור כשרות. אבל לא צריך להתעלם מכך שיש אוכלוסיה הנוטה לקנות יין מתוצרת חוץ".

מה צריך לעשות להגברת צריכת יין ישראלי?
"מועצת הגפן והיין צריכה לעשות קמפיין גדול לצריכת יין ישראלי, בו ישתתף כל יקב לפי גודלו היחסי. יש לייחד את היין הישראלי בעיני קהל צרכנים ישראלי וקהל בחו"ל שמתחיל לפרגן ליין ישראלי – לא רק יהודים. רק גוף כזה, נייטרלי יחסית, יכול להיות מוביל הענף גם בהסדרת איכויות וגם במיתוג ובשיווק".

טעימת היינות
מרלו רזרב 2004 – יין פירותי מאוד, גם בארומה וגם בטעם. סיומת ארוכה ונעימה. מרלו מתחנף.
קברנה רזרב 2005 – צבע סגול חזק, יין טאניני יותר. שוב בולטת המתיקות הגבוהה.
בלנד אדום 2005 – מרלו וקברנה באחוזים כמעט שווים. בלנד שמביא את הטוב בשני העולמות, ועושה זאת בהצלחה רבה.
פורט מונד – עשוי מענבי קברנה ומרלו בשלים ביותר, להלן צימוקים, בטכניקה שפותחה ביקב לעצירת התסיסה עם אלכוהול, והשהיית הבלילה זמן רב לפני סחיטה ויישון בחביות עץ בחוץ. הפורט יצא לשיווק רק אחרי 3 שנים, לא לפני בדיקה ע"י קבוצת מיקוד. יין בנוסח פורט איכותי עם מתיקות גבוהה.

יקב מונד
מושב משמרת
טל. 09-7968297
www.mond-winery.co.il
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר